Çocuklarda Otizm
Çocuklarda otizm, Otizm, doğumdan başlayarak ilk üç yıl içinde görülen ve bireyde hayat boyunca devam eden, sosyal etkileşme, sözel ve sözel olmayan münasebette sorunlar, tekrarlanan davranış ve sınırlı ilgi alanları ile kendini belli eden, çözülemeyen kalıtsal bir hastalıktır. İstatistikler Günümüzde her 110 çocuktan birinde görüldüğünü ve uğradığı ailenin maalesef hayatını olumsuz anlamda çok etkilediği bilinen otizm hastalığı, 20.
Yüzyıl ortasına kadar ne olduğu anlaşılamayan bir hastalıktı. Yıl 1943'ü gösterdiğinde Dr. Leo Kanner on bir çocuk üzerinde yaptığı uygulamaların bitiminde literatüre ‘Erken Çocukluk Otizmi' terimini kazandırdı (1943). Aynı tarihlerde Hans Asperger, günümüzde Asperger Sendromu olarak adlandırılan, otizmin daha hafif bir şeklini tanımladı. Kanner deneğinde birlikte çalıştığı 11 çocukta, sosyal ilişki kuramama, dili iletişim kurmak amacıyla kullanmama, ekolali, tekrar edici davranışlar, farklılık ve değiştirme işlemlerini tolere edememe gibi bugün de tanı faktörleri içinde olan özellikler yanında, etkinliğini yitirmiş bazı özellikler de ortaya koymuştur. Otistik bir çocuk, üç yaşından evvel aşağıdaki belirtilen üç alandan bir veya daha fazlasında gecikme veya normal olmayan fonksiyonel davranışlar gösterecektir. - Sosyal etkileşme
- Sosyal iletişimde yararlanılan dil
- Sembolik ya da hayali oyun oynama
Çocuklarda Otizmin Tipik Belirtileri Nelerdir?
Otizm tanısı konulan çocuklar için aşağıda maddeler halinde sıralanan tipik durumların en az yarısını sergilerler.
Bu belirtiler çok hafif ya da aşırı şiddetli olabilir. Her bir semptomun etkisi de diğer semptomdan farklı etki gösterebilir. Ayrıca, bu davranışlar farklı sebepler ile meydana gelerek, çocuk gelişimine uygun olmayan bir hal alabilir. - Gözde odaklanma çok az hatta neredeyse yoktur.
- Çevreyle çoğu zaman ilgisizdirler.
- İsmi söylendiğinde tepkisiz kalırlar.
- Ya Aşırı hareketli ya da tam hareketsiz olabilirler.
- Bazı otizmli çocuklar fiziki müdahaleye, öpülme, sarılma vs. Gibi hareketlere izin vermez ya da bu hareketten hoşlanmazlar.
- Genellikle cansız şeylerle uğraşır, insanlarla iletişime kapalıdır.
- Sosyal ve duygusal açıdan kendilerini gerçek dünyadan soyutlanmış gibi davranırlar.
- İşaret yeteneklerini kullanmaz, ihtiyaçları olduğu zaman yetişkinin elini kullanarak ifade ederler.
- Taklit becerileri bulunmaz veya çok sınırlıdır.
- Konuşma ve diyalog otizm çocuklarda ilerlememiştir.
- Konuşma yeteneği olsa bile bunu insanlarla iletişim aracı olarak kullanmazlar.
- Ekolaliktirler, söylenenleri tıpkı bir papağan gibi tekrar ederler.
- Zamirleri yerinde değil ters kullanırlar.
- Uygunsuz vurgulu konuşma yapar, genel olarak kalıp cümlelerle konuşurlar.
- Mekanik ve tek düze vurgusuz ses tonu kullanırlar.
- Yersiz gülme ve kıkırdamalar vardır.
- Düzenle ilgili takıntıları vardır.
- Nesnelerle ilgili takıntılar baş gösterir. Gereksiz yere aşırı ilgi ve bağlanma eğilimi vardır (İp, pet şişe, araba. Vs)
- Rutin hayattaki olağan şeylerde meydana gelen değişikliklere tepki verirler.
- Tekrarlayan bilişsel hareketler (Stereotipiler) yapar. Nesneleri yerini oynatma, kanat çırpma, zıplama el çırpma, kendi etrafında dönme, parmak ucunda yürüme.)
- Oyuncaklarla yapılış amaçlarına göre oynamazlar. Anlaşılmadık şeyler yaparlar. Örneğin Arabaları dizerler, topu çevirirler vs.
- Hayal ürünü oyun oynamazlar.
- Sürekli aynı veya aynı tarz oyunları oynamayı tercih ederler. Bunun dışına kolay kolay çıkmazlar.
- Bazıları aşırı derecede inatçıdır.
- Bazılarının özellikle acı, ışık, ses, koku ve dokunuşa aşırı hassas olurlar.
- Bazıları soğuğa, sıcağa, acıya oldukça duyarsız kalırlar.
- Bazıları tehlikeyi önemsemez, vurdumduymaz olur.
- Yemek yeme konusu tam oturmamıştır.
- Bazıları kendine ve etrafındaki kişi veya eşyalara zarar verebilir.
- Beklemeye de isteklerini ötelemeye pek tahammül edemezler.
Çocuklarda Otizmin Genel Belirtileri Nelerdir?
Otistik çocuklar aşağıda belirttiğimiz genel davranışların en az yarısını gösterme eğilimine sahiptirler. Bu hastalığın belirtileri bazı çocuklarda çok hafif ya da aşırı şiddetli yaşanabilir. Her bir olayın etkisi de bir diğerinden farklı olabilir. Ayrıca, Çocuklarda görülen davranışlar farklı sebeplerle ve yaşına uygun olmayan hareketler sergileyebilir. - Başka Çocuklarla ilişki kurma konusunda sorunları vardır.
- Yersiz yere hiçbir sebep yokken ağlamaya başlamak veya gülmek
- Tehlikeli bir durum karşısında duyarsızca tavır takınmak
- Hiçbir konuda değişiklik istememek, rutin hayata tutukluluk, değişikliklere fazlasıyla karşı gelmek,
- Aşırı hareketlilik ya da aşırı hareketsizlik
- Göz teması kuramamak
- Acıya karşı duyarsız kalmak
- Tercihini sürekli yalnız kalmaya yönelik davranmak
- Sürekli aynı oyunlarla vakit geçirmek
- Ekolali (Cevap vermeyip bunun yerine, söylenenleri tekrar ederek cevap verememek)
- Yakınlaşmaktan, kucağa alınmaktan ya da oyun oynamaktan hoşlanmamak
- Objeleri kendi çevresinde sürekli çevirmek
- Seslere karşı ya fazlasıyla duyarlılık ya da son derece duyarsızlık
- Öğrenmenin standartlarına göre metotlara karşı duyarsızlık
- Sebepsizce strese girmek, üzüntü, kedere kapılmak
21.01.2024 00:45:06
Çocuklarda Otizm ile ilgili bu madde bir taslaktır. Madde içeriğini geliştirerek Herkese açık dizin kaynağımıza katkıda bulunabilirsiniz. Sayfayı Düzenle
|